Menü Kapat

İMÜ Sürdürülebilirlik Topluluğu Nilky İş Birliği ile Plastik İçecek Şişelerinin Neden Olduğu Çevre Kirliliğine ve Küresel Isınmaya Dikkat Çekti ve Teneke Ambalajlı Vegan Soğuk Kahve Hediye Etti

Dünyada saniyede 1500 plastik şişe çöpe atılıyor. Plastik şişelerin yaklaşık %9‘u geri dönüştürülüyor.

Plastik şişeler geri dönüştürülebiliyor olsalar da Dünyanın en büyük altı içecek şirketi, ambalajlarında ortalama %6,6 oranında geri dönüştürülmüş plastik kullanıyor ve üçte birinin geri dönüştürülmüş plastik kullanımını artırma planları yok ve hiçbiri ambalajlarında %100 geri dönüştürülmüş plastik kullanmayı düşünmüyor.

Plastik yerine tercih edebileceğimiz cam ve tenekelerde ise ürünler defalarca geri dönüştürülebiliyor. Tercihimizi buna göre yapmalıyız.

 

İMÜ Sürdürülebilirlik Topluluğu, 2024 yılı Plastiksiz Temmuz etkinlikleri kapsamında kişileri plastik şişelerde sunulan içeceklerden uzaklaştırmak ve cam ve teneke gibi sürdürülebilir ambalajlı içeceklerin tüketimini yaygınlaştırmak üzere Nilky ile iş birliği yaptı. Bu amaçla Sürdürülebilirlik Topluluğu’ndan öğrencilerimiz ve Sürdürülebilirlik Ofisi ekibimiz, 29 Temmuz 2024 tarihinde Göztepe Kuzey Yerleşkesi’ndeki ofis ve sosyal alanları ziyaret ederek plastik şişede içecek tüketiminin yarattığı çevre kirliliği hakkında bilgi verdi ve kampüs topluluğu üyelerimize geri dönüştürülebilir bir malzeme olan alüminyumdan üretilen teneke ambalajlı Nilky vegan soğuk kahve hediye etti. Kurulan bu iş birliği sayesinde, toplam 200 kampüs topluluğu üyesi plastik şişede içecek tüketimini bırakarak, Nilky’nin teneke ambalajlı vegan soğuk kahvelerini ücretsiz olarak aldı. Ayrıca, etkinlik sırasında ofisimizi ziyaret eden 40 kampüs topluluğu üyesine de vegan kahve ikramı yapıldı. Son olarak, kampüs topluluğumuz dışında kamuda da bir farkındalık yaratmak amacıyla, aynı gün İMÜ Sürdürülebilirlik Topluluğu ve Sürdürülebilirlik Ofisi’nin sosyal medya hesabından yapılan bilgilendirmeler ve çekiliş sonucunda 10 kişiye daha Nilky vegan soğuk kahve hediye edildi.

Etkinlik sırasında projenin akademik danışmanları tüm katılımcılara, dünyada saniyede 1500 tek kullanımlık plastik şişenin çöpe atıldığını ve bunların %80’i çöp sahalarına giderken yalnızca %9’unun geri dönüştürülebildiği bilgisini verdi. Her bir su şişesinin doğada bozunmasının yaklaşık 1.000 yıl sürdüğü ve bu süreçte çevremize zararlı kimyasallar sızdırdığını belirten ekip, plastik şişeler geri dönüştürülebiliyor olsalar da dünyanın en büyük altı içecek şirketinin ambalajlarında ortalama %6,6 oranında geri dönüştürülmüş plastik kullandığı, üçte birinin geri dönüştürülmüş plastik kullanımını artırma planları olmadığının ve hiçbirinin ambalajlarında %100 geri dönüştürülmüş plastik kullanmayı planlamadıklarını aktardı. Özellikle su ekosistemlerindeki olumsuz çevresel etkisi çok büyük olan plastiğin yerine tercih edebileceğimiz cam ve teneke kutuların ise defalarca geri dönüştürülebildiği ve çok daha sürdürülebilir olduğu vurgulandı.

Etkinliğin sponsorluğunu üstlenen Nilky, doğal kaynakları koruma ve etik üretim süreçleri ilkelerine bağlı olduklarını ve ürünlerinin üretiminde hayvansal ürün üretmek için kullanılan yöntemleri kullanmayarak karbon ayak izinin azaltılmasını hedefleyen sürdürülebilir üretim ilkelerini benimsediklerini ifade etti. Ancak sürdürülebilir yaşam için kurumsal sürdürülebilirlik ilkelerinin yanı sıra, tüketici davranışlarının da sürdürülebilirlik odaklı olması gerektiğine dikkat çeken firma, bu noktada belirli dönemlerde kullanıcılarına, plastik ambalajlı ürünlere sürdürülebilir bir alternatif oluşturan teneke ambalajlı içecek ürünlerinden hediye ederek, bir teşvik yaratmayı amaçladıklarını vurguladı. Nilky ekibi bu bağlamda küresel ısınmanın en büyük sebeplerinden birinin ineklerin sayılarının fazlalığı, tükettikleri su ve yedikleri besinlerin yetiştirilmesi için kullanılan alan olduğunu ve bu problem hakkında dünyanın dört bir yanında insanların farkındalıklarının artmasıyla yeme-içme alışkanlıklarını bitkisel bazlı (vegan) yönde değiştirdiğini açıkladı. Ülkemizde bu sorunun çözümüne katkıda bulunan bir ürün yaratma arzusuyla kurulan, Türkiye’nin ilk modern bitkisel içecek markası Nilky olarak, yine başka bir büyük sorun olan plastik kirliliğine karşı ürünlerinin ambalajlarında karton ve teneke gibi geri dönüştürülebilir ambalajları tercih ederek tüketicilerinin çevresel ayak iziini azaltmayı hedeflediklerinin altını çizdi.

İMÜ Sürdürülebilirlik Topluluğu ve Nilky’nin ortaklaşa yürüttüğü bu sosyal sorumluluk projesi ile 4 kg plastik atık oluşumu önlenirken, bu atıkların doğada 200 yıldan uzun süre kalmasının da önüne geçilmiş oldu. Bu plastik atık miktarının önlenmesi ile 16 kg sera gazının da atmosfere salınması engellendi. Böylece, kampüs alanlarımızdaki plastik atık miktarının azaltılması ile Üniversitemizin sıfır atık projesine katkı sağlanmasının yanı sıra, kişilerin çevresel ayak izinin de azaltılmasına katkı sağlandı.

Üniversitemizde 2022 yılından beri İMÜ Sürdürülebilirlik Ofisi tarafından yönetilen “Plastiksiz Temmuz” sosyal sorumluluk projesi, bu yıl İMÜ Sürdürülebilirlik Topluluğu tarafından gerçekleştirildi. Projenin akademik danışmanlığını ise; İMÜ Sürdürülebilirlik Ofisi ekibinden aynı zamanda İMÜ Sürdürülebilirlik Topluluğu’nun akademik danışmanlığını da yapan Ar.Gör.Ayça ÇELİKBİLEK, topluluk başkanı Ar.Gör.Furkan ERUÇAR ve Öğr.Gör.Zehra SAVAN üstlendi.

İMÜ Sürdürülebilirlik Topluluğu (IMUSUS), “Plastiksiz Temmuz” projesinin 2024 yılı etkinlikleri kapsamında kişileri ay boyunca her gün günlük yaşamlarında kullandıkları tek kullanımlık bir plastik ürünü hayatlarından çıkarmaları ve plastiksiz bir yaşama adım atmaları için meydan okumaya davet etti. Meydan okuma süresince sosyal medya hesapları üzerinden her gün bu plastik ürünlerin yarattığı atık üretimi ve çevre kirliliği hakkında bilgi verilerek çevresel farkındalık yaratıldı. Sosyal medya hesabı üzerinden yapılan bu bilgilendirmelerin her birini takiben, kişilere o plastik içerikli ürünün yerine kullanabilecekleri, doğal içerik ve ambalajlı, plastik atık üretmeyen sürdürülebilir alternatifler sunuldu. IMUSUS, aynı zamanda yaratılan bu farkındalığı tüketici davranışlarına da taşıyabilmek için Türkiye ve Dünyada sürdürülebilirlik konusunda öncülük eden ve sürdürülebilir ürün etiketi olan 18 firma ile iş birliği yaptı. Bu iş birliği sayesinde, meydan okumanın belirli günlerinde firmaların sağladığı sponsorluk desteği ile hem öğrenci ve personelimize hem de kamuya, günlük yaşamlarında yeni bir davranış değişikliği yaratabilmek üzere, sürdürülebilir ürünler hediye edildi. Böylece kişilerin plastiksiz bir yaşama ilk adımı atmaları sağlanırken, kampüs topluluğumuzun kullandığı tek kullanımlık plastik atık miktarı ve çevresel ayak izinin azaltılmasına da katkı sağlandı.

Plastik kirliliği ve kişilerin kullandıkları plastik miktarı konusunda farkında olmalarını sağlayarak, onları tek kullanımlık plastik ürünleri hayatlarından çıkarmaları için bir meydan okumaya davet eden “Plastiksiz Temmuz” hareketi 2011 yılından bu yana tüm dünyada kutlanıyor.

Posted in Haberler, SKA 12, SKA 13, SKA 17, SKA HABERLERİ