İMÜ SOSYOPARK (Sosyal İş Birlikleri Uygulama ve Araştırma Merkezi) tarafından yürütülen ve Siyasal Bilgiler Fakültesi Öğretim Üyesi ve SOSYOPARK müdürü Prof.Dr. Faruk BAL’ın yürütücüsü olduğu, İSTKA (İstanbul Kalkınma Ajansı) tarafından desteklenen “Beş Boyutlu Gelecek Projesi”nin ilk iki dönem çalışmaları tamamlandı. Projenin üçüncü ve son dönemi ise 2023 yılında gerçekleştirilecek.
Projede İstanbul Medeniyet Üniversitesi, proje ortağı olarak Kadıköy, Üsküdar, Ümraniye, Sultanbeyli, Sancaktepe kaymakamlıkları; proje iştirakçisi olarak İstanbul Bilimler Akademisi Vakfı, Sultanbeyli ve Üsküdar belediyeleri; proje destekçisi olarak ise; Sancaktepe ve Ümraniye belediyeleri ile iş birliği yaptı. “Beş Boyutlu Gelecek” isimli projenin amacı; “üniversite, yerel ve mülki idare, sivil toplum kuruluşları ve özel sektör iş birliğinde gençlerin sosyal ve psikolojik iyi olma hallerini artıracak pozitif unsurlar ile donanmalarını sağlayarak beş temel alanda toplumsallaşma düzeylerini artırmak” olarak belirlendi. Bu beş temel alan ise; kişilik-karakter oluşumu ve gelişimi, yaşam becerileri ve sosyal ilişkilerde gelişim, akademik ve mesleki gelişim, bilinç gelişimi, fiziki ve bedeni gelişim alanlarını kapsıyor.
Öğrenme imkânları sağlayarak toplumsal açıdan gençliğin güçlendirilmesini hedefleyen proje ile aşağıdaki özel amaçlara ulaşılmak istendi:
- Gençlerin yaşam becerilerini geliştirmek,
- Gençlerin kişilik-karakter oluşumuna ve gelişimine, yaşam becerilerine, sosyal gelişimlerine, akademik ve mesleki gelişimlerine, fiziki ve bedeni gelişimlerine katkı sağlamak,
- Ebeveynler ile çocukların birlikte faaliyetler yapma ve birlikte vakit geçirme sürelerini arttırmak,
- Gençlerin eğitimsel süreçlerde okula devamlılığını) artırmak; mesleki eğitimler ile ise kariyer gelişimini güçlendirmek,
- Gençlerin madde bağımlılığına, göç ve kentleşmenin yol açtığı zararlı etkenlere karşı daha dirençli hale gelmesini sağlamak,
- Gençlerin aile bireyleriyle ve toplumla olan bağlarını kuvvetlendirmek,
- Esnaf, din görevlileri, muhtar, öğretmen ve idarecilerin gençler ile olan ilişki kalitesini yükseltmek,
- Gençlerin öğrenme, eleştirel düşünce ve toplumsal katkı bilincini geliştirmek,
- Az-orta ve üst düzey gelişmiş alt bölgeler esasında belirlenmiş lise öğrencilerine ilişkin geliştirilen çözümlemeyi, öncelikle İstanbul ve sonrasında Türkiye için bir model haline getirmek.
Projenin ilk aşaması olarak 12 Ocak 2022 tarihinde düzenlenen toplantı ile yerel ve mülki amirlerin katılımıyla projenin gerçekleştirileceği ilçelerde, uygulamalara ilişkin detaylar belirlendi ve planlamalar yapıldı. Projenin genel çerçevesinin ele alındığı “Yerel ve Mülki İdare Bilgilendirme Toplantısı”nda projede yer alan kurumların rolleri ile sorumlulukları görüşüldü. Bu iş bölümünde İstanbul Medeniyet Üniversitesi, projenin organize edilmesi, eğitim ve faaliyetlerde kullanılacak müfredatın oluşturulması ve ölçme araçlarının uygulanması, eğitim materyallerinin hazırlanması ve eğitimin verilmesi, eğiticilerin eğitiminin yapılması ile sonuç raporunun hazırlanması konularında sorumluluk üstlendi. 15 Şubat 2022’de proje hazırlık çalışmalarına, 15 Nisan 2022 itibarıyla ise; faaliyetlere başlandı. Proje eğitimleri 18 Nisan-20 Mayıs 2022, 10 Ekim-31 Aralık 2022 ve 20 Mart-20 Mayıs 2023 olmak üzere üç döneme ayrıldı.
Projede gençler için projenin beş boyutunu oluşturan beş temel alanda eğitimler hazırlandı:
Kişilik ve karakter oluşumu alanında bağımsız düşünebilme, özgüvenli tutum ve davranışlar geliştirme, yapıcı hareket etme ve empati kurabilme becerilerine yönelik eğitimler tasarlandı.
Yaşam becerileri alanında sosyalleşme ve toplum ilişkileri, öz disiplin sahibi olma ve zaman yönetimi, otokontrol mekanizmasının gelişimi, gençlere yönelik fırsatlara eylemsel katılım, sağlıklı yaşam (healthy lifestyle) ve ilkyardım becerileri, iletişim becerileri, sorumluluk ve kariyer yönetimi konularında eğitimler hazırlandı.
Akademik ve mesleki gelişim alanında mesleki tercihler ve hazırlıklar, akademik branşlar, dini bilgileri kazanma konularında eğitimler hazırlandı.
Bilinç gelişimi alanı kapsamındaki eğitimler saygı-sevgi esaslı davranış geliştirme, toplumsal olaylara duyarlılık ve demokratikleşme doğrultusunda karar alma mekanizmalarına katılım, tarih ve kültür mirasının özümsenmesi konularına odaklandı.
Fiziki ve bedeni gelişim alanında sağlıklı yaşama bilincini kazandırma, helal gıda kavramına göre yaşama konularında eğitimler planlanırken, spor ve egzersizler içeren kamp faaliyetleri planlandı.
Eşitlik ilkesi gereğince projede herkesin kapsanması için katılım gösterecek gençler; hem akademik başarıları yönünden hem de ailelerinin sosyo– ekonomik (socio-economic) yeterlilikleri yönünden alt-orta-üst grupları içerecek şekilde belirlendi. Her bir okulda proje süreçlerini koordine edecek sorumlu öğretmenler belirlendi. İstanbul Medeniyet Üniversitesi öğrencileri de proje kapsamındaki çalışmalarda gönüllü olarak yer aldı.
Projenin ilk döneminde 8 farklı alanda 12 eğitmen tarafından 114 kez eğitim düzenlenerek toplamda 228 saat eğitim verildi. Üniversitemizin kampüsleri ve ilçe merkezlerinde Dijital Tasarım, Fotoğrafçılık, Tiyatro, Resim, Ahşap, Ney, Gitar, Bağlama, Kaligrafi alanlarında atölyeler gerçekleştirildi. 06 – 09 Mayıs 2022 tarihleri arasında projeye katılan gençlerin fiziki, zihinsel ve bedensel gelişimlerine katkı sağlamak ve sağlıklı yaşam tarzını benimsetmek üzere Gençlik ve Spor Bakanlığı Antalya Alaaddin Keykubat Kamp Alanı’nda doğa ve spor kampı icra edildi. Üniversitemizden 32 gönüllü lisans öğrencisinin görev aldığı kampta farklı okullardan 152 lise öğrencisi bisiklet turu, ip parkuru, paintball, sokak oyunları, matrak vb. aktivitelerin yanı sıra Türkiye’nin somut olmayan kültürel mirası olan okçuluk eğitimine katılım sağladı.
2022 yılı ilk dönem eğitimlerinin tamamlanmasının ardından Üniversitemiz Ziraat Bankası Kütüphanesi’nde; proje yürütücüleri ve ilgililerin katılımıyla değerlendirme toplantısı yapıldı. İlk dönem çalışmaları hakkında bilgilendirmenin ardından eğitim ve faaliyetler hususunda istişare gerçekleştirildi. Toplantıda okul müdürleri, müdür yardımcıları ve öğretmenlerimizin görüş ve tavsiyeleri dinlenerek proje faaliyetleri değerlendirildi. Yeni dönemde neler yapılabileceği konusunda fikir alışverişi gerçekleştirildi.
Projenin ikinci döneminde 9 farklı alanda 11 eğitmen tarafından 128 kez eğitim düzenlenerek toplamda 256 saat eğitim verildi. Üniversitemiz Göztepe Kampüsü’nde gençlere farklı alanlarda beceri kazandırmak üzere dönem boyunca kintsugi, sulu boya, yazarlık, görsel tasarım, girişimcilik, tiyatro, sivil toplum ve düşünce akademisi atölyelerinin yanı sıra Türkiye’nin somut olmayan kültürel miras listesinde yer alan Türk kağıt süsleme sanatı ebru atölyesi yapıldı. 14-17 Kasım tarihlerinde Kocaeli Büyükşehir Belediyesi Diriliş Kampı’nda kız ve erkek grupları olmak üzere icra edilen iki kamp programı, Gençlik ve Spor Bakanlığı Tuzla Şehit Ömer Halisdemir Kamp Alanı’nda kız öğrenciler ile yapılan bir kamp programı olmak üzere üç farklı kamp faaliyeti gerçekleştirildi. Kamplar, atölyeler ve seminerler süresince Üniversitemizden 27 gönüllü öğrencimiz çalışmalara destek verdi.
Proje kapsamında ayrıca yetişkinlere yönelik eğitimler de düzenlendi. Öğretmenler, veliler, esnaf, muhtarlar ve din görevlilerini hedefleyen eğitimlerde ergenle bağ kurma, sosyal medyanın riskleri ve avantajları, din hizmetlerinde fıtrat merkezli yaklaşım, gençlerle doğru iletişim kurabilme, yetişkinlerde duygu düzenleme, gençlerle etkili iletişim ve iyilikte örnek olma konularında 7 farklı eğitim gerçekleştirilerek toplamda 175 kişiye ulaşıldı.
22 Kasım 2022 tarihinde proje yürütücüleri ve ilgililerden oluşan 250 kişilik bir toplantıyla Rektörümüz Prof.Dr. Gülfettin ÇELİK’in sunumlarıyla tanıtım programı düzenlendi. 1 Aralık 2022 tarihinde ise yaklaşık 950 kişinin katılım gösterdiği bir tanıtım ve bilgilendirme toplantısı yapıldı. Her iki toplantıda ailelerin, din görevlilerinin, muhtarların, esnafın ve eğitimcilerin gençler ile kurdukları iletişimin önemine dair vurgu ve hatırlatmalar yapılarak proje faaliyetleri anlatıldı.
Tüm bu çalışmalar ile 2022 yılı boyunca 48 öğrencimizin de gönüllü olarak yer aldığı projenin ilk iki döneminde, 242 kez eğitim düzenlendi; 17 farklı okuldan 1776 öğrenciye ve 175 yetişkine eğitim verildi.