İstanbul Medeniyet Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Fakültesi, Okul Öncesi Öğretmenliği Bölümü öğrencilerinden Yüsra Temel, atık yönetimi ve geri dönüşüm konularında farkındalık yaratmak amacıyla bir öğrenci projesi hazırladı. TEMEL’in Dr.Öğr.Üyesi Nihan Şahinkaya danışmanlığında gerçekleştirdiği “Yarınlar Çöp Olmasın” projesine, Özel Gül Nesil Anaokulu da destek verdi.
Hem çocuklarda hem de yetişkinlerde “sıfır atık” ve “geri dönüşüm” farkındalığı oluşturarak onları harekete geçirmek amacıyla planlanan projede, 9 hafta boyunca sıfır atık ve geri dönüşüm konulu etkinlikler yapıldı. Etkinliklere uygulama okulundaki 4 yaş grubu 13 çocuk ve aileleri katıldı.
Proje kapsamında yürütülen etkinliklerde, sorumlu tüketim farkındalığını artırmak üzere, “Çöpe Atma, Dönüştür” sloganıyla bayat ekmeklerden yeni yemekler yapıldı; sıfır atık tiyatrosu gerçekleştirildi; eski giysileri geri dönüştürmek, kullanılabilir hale getirmek ve sürdürülebilirliğini sağlamak için tek kalmış çoraplardan kuklalar yapıldı; bez çantalar temin edilerek poşet kullanımının azaltılması teşvik edildi ve bez çantalar boyanarak kişisel çantalar oluşturuldu.
Geri dönüşüm farlındalığını artırmak üzere ise çocuklar ile atıkları ayrıştırma ve atıklar geri dönüşüme oyunu oynanarak konuya ilişkin bilgi, yaş seviyesine uygun olarak aktarıldı. Proje kapsamında ayrıca uygulama okuluna geri dönüşüm kutuları temin edildi. Hedef kitleye sıfır atık ve geri dönüşüm hakkında bilgilendirmeler yapılarak hazırlanan broşürler dağıtıldı. Yapılan bilgilendirmeler sonrasında, okulda ve öğrenci evlerinde bulunan geri dönüşüme uygun atıkların kutulara atılması sağlandı. Bu sayede geri dönüşüme katkı sağlandı. Projenin son etkinliği olarak okula belediye ekipleri çağrıldı, bu zamana kadar biriktirilen atıklar doğru bir şekilde ayrıştırılarak geri dönüştürülmek üzere ekiplere teslim edildi.
Proje sonrası yapılan değerlendirmelerde, su ve elektrik israfı, sorumlu tüketim ve üretim konularında çocukların bilinçlendiği gözlendi. Proje başında çocuklar çöpler ve atıkları ayırt edemezken proje sonunda çocukların dış yönlendirmeye gerek duymadan atık materyalleri uygun geri dönüşüm kutularına attıkları görüldü.