Menü Kapat

Özel Eğitim Öğretmenlerinde Yoksunluk ve Prososyalliğin Kültürlerarası İncelenmesi Araştırması Yayımlandı

İstanbul Medeniyet Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Bölümü öğretim üyesi Dr. Sevgi KIRBOYUN TİPİ’nin, Samet ATA, Çiğdem AYTEKİN ve İsmihan ARTAN ile yaptığı Intercultural examination of deprivation and prosociality in special education teachers: a comparison of USA and Turkey” isimli çalışması 27 Nisan 2022 tarihinde Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi’nde yayımlandı.

Prososyal davranışlar, başkalarına fayda sağlayan olumlu sosyal davranışlardır. Yoksunluk, ait olduğu topluma veya ülkeye bağlı olarak, kişinin sosyal yaşam standartlarında gözlemlenebilir ve kanıtlanabilir bir yokluk ölçüsüdür. Özel gereksinimli öğrencilerle eğitimde fırsat eşitliğine dair bir adım atılması amacıyla yapılan bu çalışma, görme engelli öğrencilerin öğretmenlerinde prososyal becerileri ve yoksunluk düzeyleri arasındaki ilişkileri inceledi. Öğretmenler için Çevresel Yoksunluk Ölçeği araştırmacılar tarafından 751 öğretmenin katılımı ile geliştirildi. Nicel araştırma yöntemlerinden biri olan betimsel araştırma, iki veya daha fazla değişken arasındaki ilişkiyi incelemek ve neden-sonuç hakkında ipuçları elde etmek için hem korelasyon hem de tarama kullanılarak yapıldı. Web tabanlı olarak uygulanan ölçekte Türkiye’den 68 ve ABD’den 73 görme engelliler öğretmeni katıldı. Katılımcılara ayrıca mesleklerini seçme neden(ler)i ile ilgili açık uçlu bir soru soruldu. Cevaplar analiz edilerek temalar ve alt temalar oluşturuldu. Kapsayıcı eğitimdeki eşitsizliklerin azaltılması amacıyla kullanılabilecek olan çalışma sonucunda, Amerika’daki görme engelliler öğretmenlerin daha yüksek düzeyde prososyal becerilere ve daha düşük seviyede yoksunluk düzeylerine sahip oldukları bulgulandı. Ayrıca prososyal beceriler ile yoksunluk arasında pozitif yönlü anlamlı bir ilişki bulundu. Öğretmenlerin mesleklerini seçme nedenleri Amerika’daki görme engelliler öğretmenleri için dört tema ve sekiz alt tema, Türkiye’deki görme engelliler öğretmenleri için altı tema ve dokuz alt tema altında toplandı. İki ülkenin eğitim sistemlerindeki farklılıklar ve gelişmişlik düzeyleri gibi çeşitli faktörlerin olumlu sosyal beceriler ve yoksunluk düzeyleri üzerinde etkisi olabileceği vurgulandı.

Posted in Haberler, SKA 10, SKA 4, SKA HABERLERİ