Üniversitemiz Eğitim Bilimleri Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü araştırma görevlisi Dr. Ceyda ÇAVUŞOĞLU DEVECİ, Prof.Dr. Mustafa Gündüz editörlüğünde yayımlanan “Eğitim Sosyolojisi” kitabında 4 bölümün yazarlığını yaptı. Dr. DEVECİ, yazdığı bölümlerden biri olan “Eğitim ve Eşitlik” bölümünde, eşitlik kavramının tanımını ve nitelikli eğitim sürecinde eşitliğin yapısını ele aldı.
DEVECi, kitap bölümünde eşit olanaklara erişimin toplumsal hayata eğitim özelinde yansımasının nasıl gerçekleştiğini ele aldı. Eğitimde fırsat eşitliğini; toplumların sınıfsal yapıları, ekonomik eşitsizlikler, ailelerin farklı pedagojik uygulamaları ve eğitim sistemlerinin yapısı bağlamında ele aldı. DEVECi, çalışmasında eğitimde fırsat eşitliğinin, toplumdaki her bireyin eğitimin gizil ya da gizil olmayan faydalarından yararlanması ve eşit olanaklar bakımından önemli olduğuna dikkat çekti. Sınıfların kendi içlerinde oluşturmuş oldukları pedagojik kodlar ve uygulamaların, onları belirli bir eğitim döngüsü ve anlayışı içerisine hapsettiğini, bunun da tüm bireylerin eşit olanaklara sahip bir şekilde eğitim görmesine engel oluşturduğunu ortaya koydu. Yine aynı şekilde var olan ekonomik eşitsizliklerin de eğitimin satın alınan bir meta olduğu durumlarda eşitsizliklerin devamlılığını sağladığına dikkat çekti. Eğitim sistemlerinin de zaman zaman toplumun bu hiyerarşik yapısını koruyacak şekilde tasarlanıp yürürlüğe konduğunu belirten DEVECİ çalışmasında, tüm bu mekanizmaları anlamanın ve görebilmenin, eğitim alanında çalışmalar yapmayı düşünen herkes için eşitliğe hizmet edecek uygulamalar yapmak ya da politikalar geliştirmek adına mühim olduğunu vurguladı.
Kitap tanıtım bülteninden:
“Sanayileşme sonrasında Avrupa toplumlarının bunalımlarını anlamak için doğan sosyolojinin bir alt alanı olarak 19. yüzyılın sonlarında ortaya çıkan eğitim sosyolojisi, bireyi hemen her bakımdan sarıp sarmalayan toplumsal yapı ve kurumlar ile eğitim sisteminin kesiştiği noktada bireye nerede durduğuna dair bir anlam dünyası sunar. Eğitim sosyolojisinin bu gerçekliği, son yüzyılın önemli pedagojik farkındalıklarından biri olmuş, bu bilim alanı önemli derslerden ve araştırma sahalarından biri haline gelmiştir. Bu bakımdan sadece öğretmen yetişecek kişilerin değil, eğitimle ilgili ayakları yere sağlam basan açıklamalarda bulunacakların ve eğitim politikası üreticilerinin ciddi biçimde eğitim sosyolojisinden faydalanmaları gerekir. Eğitim Fakültelerindeki Eğitim Sosyolojisi dersi için bir rehber ve kaynak metin olması amacıyla hazırlanan bu eser, mevcut toplumsal sorunları eğitimle ilişkilendirerek, en yeni bilgiler ve canlı örneklerle sunmaktadır.”